Branża motoryzacyjna na przełomie ostatnich lat dokonuje totalnego zwrotu w zakresie podejścia do napędu samochodu. Przez dziesięciolecia dominowały silniki spalinowe zasilane paliwami ciekłymi. Od kilku lat zmieniły się zarówno trendy w zakresie budowania samochodu, jak i weszło pojęcie samochodu ekologicznego w życie na poziomie auta użytkowego. Koncerny motoryzacyjne zaczęły produkować coraz więcej samochodów elektrycznych. Jak pokazują źródła prasowe (Gazeta.pl, autor Bartłomiej Pawlak, 21.01.2017 art. „Coraz więcej smogu w polskich miastach. Jedynym ratunkiem elektryczne samochody? Ci producenci sprzedają ich najwięcej w Europie”) producenci samochodów, którzy rozpoczęli produkcję i sprzedaż samochodów napędzanych prądem sprzedają ich najwięcej w Europie. Statystki sprzedaży za pierwsze półrocze 2016 roku nie pozostawiają żadnych wątpliwości, że jest to już obrany kierunek przez koncerny motoryzacyjne. Łącznie w tym okresie w UE sprzedano ponad 122 tyś. samochodów z napędami alternatywnymi.
Miejsce | Marka | Ilość szt. | udział w rynku UE % |
---|---|---|---|
1 | Renault/Nissan | 28 501 | 25,5 |
2 | Volkswagen AG | 22 296 | 20 |
3 | BMW AG | 13 640 | 12,2 |
4 | Mitshubishi | 12 614 | 11 |
5 | Volvo | 7 627 | 6,7 |
6 | Tesla Motors | 7 469 | 6,7 |
7 | Daimler AG | 6 597 | 6 |
8 | HY | 2118 | 2 |
W artykule prasowym (Interia, Polskie drogi "Wyciąłeś DPF? Rząd się za Ciebie weźmie" z 17 stycznia 2017) odnośnie zmian, jakie maja być wprowadzone w Polsce w celu zmniejszenia smogu w miastach, Wicepremier Morawiecki powołał Komitet Ekologiczny Rady Ministrów, który ma zająć się, wykorzystując służby typu np. Policja, Stacje SKP do kontroli samochodów pod względem zgodności w homologowane systemy oczyszczania spalin zgodnie z posiadaną normą spalin. Poza tym mówi się o wprowadzeniu stref nisko emisyjnych w polskich miastach.
Wg informacji z Gazety Wyborczej (PiS elektryzuje Auta, listopad 2016) polski rząd ma wprowadzić ulgi zarówno w podatkach VAT, CIT, jak i wprowadzić ulgi w zakresie np. parkowania w mieście, czy możliwość jazdy bus pasami w mieście. Na konferencji prasowej w czerwcu 2016 Minister Tchórzewski zapowiedział, że po polskich drogach będzie jeździło ponad 10 mln aut elektrycznych.
W mieście stołecznym warszawa ZTM już wprowadza pojazdy elektryczne do transportu publicznego. Budowane są na stacjach końcowych stacje szybkiego ładowania. Obecnie mówi się o taborze 8 autobusów.
Obecnie po polskich drogach jeździ spora grupa pojazdów, samochodów hybrydowych, które między innymi trafiają do serwisów niezależnych zgodnie z możliwościami jakie dają przepisy GVO w zakresie obsługi samochodów nowych i na gwarancji producenta z napędami alternatywnymi. Rośnie import używanych samochodów hybrydowych. Wg CEPIK do 2017 roku ma być już ok 13,6 tys. samochodów hybrydowych, a każdy następny rok to wzrost min. 100% tej wartości.
Czy warsztaty w Polsce są na to przygotowane? Aby prowadzić warsztat samochodowy w Polsce, nie są wymagane prawnie żadne dokumenty potwierdzające wykształcenie kierunkowe, jak i nabyte umiejętności. Do obsługi pojazdów z racji układów wysokonapięciowych (napięcia powyżej 60V napięcia stałego) wymagane są prawnie uprawnienia do obsługi i pomiarów ze zdanym egzaminem państwowym w zakresie 1 KV.