Dlaczego projekt jest innowacyjny?
to pierwszy tego typu kurs w Polsce, przygotowujący do pracy z samochodami hybrydowymi i elektrycznymi.



Branża motoryzacyjna na przełomie ostatnich lat dokonuje totalnego zwrotu w zakresie podejścia do napędu samochodu. Przez dziesięciolecia dominowały silniki spalinowe zasilane paliwami ciekłymi. Od kilku lat zmieniły się zarówno trendy w zakresie budowania samochodu, jak i weszło pojęcie samochodu ekologicznego w życie na poziomie auta użytkowego. Koncerny motoryzacyjne zaczęły produkować coraz więcej samochodów elektrycznych. Jak pokazują źródła prasowe (Gazeta.pl, autor Bartłomiej Pawlak, 21.01.2017 art. „Coraz więcej smogu w polskich miastach. Jedynym ratunkiem elektryczne samochody? Ci producenci sprzedają ich najwięcej w Europie”) producenci samochodów, którzy rozpoczęli produkcję i sprzedaż samochodów napędzanych prądem sprzedają ich najwięcej w Europie. Statystki sprzedaży za pierwsze półrocze 2016 roku nie pozostawiają żadnych wątpliwości, że jest to już obrany kierunek przez koncerny motoryzacyjne. Łącznie w tym okresie w UE sprzedano ponad 122 tyś. samochodów z napędami alternatywnymi.

MiejsceMarkaIlość szt.udział w rynku UE %
1Renault/Nissan28 50125,5
2Volkswagen AG22 29620
3BMW AG13 64012,2
4Mitshubishi12 61411
5Volvo7 6276,7
6Tesla Motors7 4696,7
7Daimler AG6 5976
8HY21182
Już dziś podróżowanie samochodem elektrycznym jest znacznie tańsze niż benzynowym. Spadek cen i dostępność aut alternatywnych sprawią, że według analiz rynku czeka nas prawdziwe starcie na masowym rynku samochodów elektrycznych z ich benzynowymi, diesla odpowiednikami. Według analiz, po 2020 roku już 35% nowo kupowanych aut będzie samochodami elektrycznymi. To oznacza, że będzie przybywać 150-170 milionów nowych samochodów elektrycznych rocznie, a po drogach ma już wtedy jeździć ok. 440 mln aut z napędem elektrycznym.

Jak zatem pojęcie samochodu elektrycznego lub hybrydowego widziane jest w Polsce?

W artykule prasowym (Interia, Polskie drogi "Wyciąłeś DPF? Rząd się za Ciebie weźmie" z 17 stycznia 2017) odnośnie zmian, jakie maja być wprowadzone w Polsce w celu zmniejszenia smogu w miastach, Wicepremier Morawiecki powołał Komitet Ekologiczny Rady Ministrów, który ma zająć się, wykorzystując służby typu np. Policja, Stacje SKP do kontroli samochodów pod względem zgodności w homologowane systemy oczyszczania spalin zgodnie z posiadaną normą spalin. Poza tym mówi się o wprowadzeniu stref nisko emisyjnych w polskich miastach.

Wg informacji z Gazety Wyborczej (PiS elektryzuje Auta, listopad 2016) polski rząd ma wprowadzić ulgi zarówno w podatkach VAT, CIT, jak i wprowadzić ulgi w zakresie np. parkowania w mieście, czy możliwość jazdy bus pasami w mieście. Na konferencji prasowej w czerwcu 2016 Minister Tchórzewski zapowiedział, że po polskich drogach będzie jeździło ponad 10 mln aut elektrycznych.

W mieście stołecznym warszawa ZTM już wprowadza pojazdy elektryczne do transportu publicznego. Budowane są na stacjach końcowych stacje szybkiego ładowania. Obecnie mówi się o taborze 8 autobusów.

Przygotowanie serwisu samochodowego do nadchodzących zmian w motoryzacji?

Obecnie po polskich drogach jeździ spora grupa pojazdów, samochodów hybrydowych, które między innymi trafiają do serwisów niezależnych zgodnie z możliwościami jakie dają przepisy GVO w zakresie obsługi samochodów nowych i na gwarancji producenta z napędami alternatywnymi. Rośnie import używanych samochodów hybrydowych. Wg CEPIK do 2017 roku ma być już ok 13,6 tys. samochodów hybrydowych, a każdy następny rok to wzrost min. 100% tej wartości.

Czy warsztaty w Polsce są na to przygotowane? Aby prowadzić warsztat samochodowy w Polsce, nie są wymagane prawnie żadne dokumenty potwierdzające wykształcenie kierunkowe, jak i nabyte umiejętności. Do obsługi pojazdów z racji układów wysokonapięciowych (napięcia powyżej 60V napięcia stałego) wymagane są prawnie uprawnienia do obsługi i pomiarów ze zdanym egzaminem państwowym w zakresie 1 KV.

Nasze szkolenie obejmują:
  1. Kurs w zakresie wysokich napięć z egzaminem – SEP
  2. Szkolenie z zakresu budowy, obsługi i pomiarów jaki należy wykonać w samochodzie elektrycznym i hybrydowym, aby w sposób bezpieczny zarówno dokonać napraw elektrycznych jaki i mechanicznych.
  3. Szkolenie z zakresu diagnostyki układu napędu z wykorzystaniem urządzeń diagnostycznych przewidzianych do analizy parametrów jazdy oraz możliwość zasymulowania uszkodzeń w danym układzie hybrydowym w warunkach bezpiecznych (tor).
  4. Nadanie dokumentu potwierdzającego nabyte umiejętności.

Jest to pierwszy tego typu kurs w Polsce przygotowujący do pracy z samochodami hybrydowymi i elektrycznymi.